- Home
- Organisator
- Een crisisteam dringt zich op
Een crisisteam dringt zich op
Wanneer een crisis zich aandient, belangt dat iedereen van de organisatie aan. Verschillende diensten of mensen van je organisatie en daarbuiten zijn betrokken, en het interne en externe beslissingsproces komt op gang. Maar het geheel moet ‘gemanaged’ worden, een goede communicatie is nodig en eenheid van commando een must. Een crisisteam dat vanuit een gemeenschappelijke visie alles coördineert, dringt zich op.
Duidelijkheid in rol, opdracht en mandaat
Afhankelijk van je interne personeelsbezetting en externe contacten zal je crisisteam verschillende taken opnemen. Welke die taken ook zijn, het moet sowieso duidelijk zijn voor alle betrokkenen wat hun concrete rol, opdracht en mandaat is en welke linken er zijn vanuit het crisisteam. Niet dringende processen zullen in crisistijd tijdelijk moeten wijken.
Coördineren vanuit een gemeenschappelijke visie
Algemeen doelt het crisisteam op het coördineren en organiseren van de continuïteit van de werking van je organisatie, rekening houdend met de opgelegde richtlijnen. Aangezien een pandemie onvoorspelbaar is, moet je de gebeurtenissen en de richtlijnen vanuit de verschillende overheden (extern en intern) goed opvolgen en je procedure en eventuele beslissingen snel bijsturen indien nodig. Wat vandaag de regel is, kan morgen anders zijn. Het crisisteam coördineert het proces van omgaan met deze opgelegde richtlijnen.Houd daarbij rekening met:
- Omgaan met verschillende regelgeving en verwachtingen
Wanneer er sprake is van een pandemie, moet je kijken buiten de grenzen van je eigen organisatie. Het is een wereldwijd probleem, waardoor je snel geconfronteerd wordt met regelgeving die van buitenaf wordt opgelegd. Dit kan internationaal, Europees, nationaal, regionaal en lokaal zijn. Volg deze informatie daarom nauwgezet op via verschillende kanalen en maak je eigen werkwijze en afspraken binnen dit kader. Binnen een ruimere context moet je dus omgaan met verschillende verwachtingen van verschillende instanties en overheden. - Vertaalslag
Alle opgelegde richtlijnen (van lokaal tot internationaal) moet je zoveel als mogelijk vertalen naar je eigen doelgroep, situatie, infrastructuur … Hier is niet altijd de ruimte voor, zeker niet in de beginperiode waar er nog veel onduidelijkheid is over de aard van de pandemie of het virus. - Ethisch kompas
Wanneer de insteek van de gezondheid heel erg naar voor komt (zoals bij een pandemie), mogen we vooral ook het welzijn van onze medewerkers, van de bewoners, van de betrokken familieleden en leden van het ruimere netwerk niet uit het oog verliezen. Gebruik een ethisch kompas om het evenwicht tussen zorg en welzijn te bewaren. - (Interne) instanties informeren én mandaat geven
Informeren van instanties is geen evidentie. Belangrijke beslissingen moeten gebriefd worden aan de gebruikers- of bewonersvertegenwoordiging (collectief overleg), de medewerkers-vertegenwoordiging (CPBW, ondernemingsraad), en arbeidsgeneesheer en CRA. Deze instanties zijn niet steeds aanwezig in je organisatie. Anderzijds is het zeker een meerwaarde om voorstellen vanuit het crisisteam te laten nalezen door hen en hun advies mee te nemen in de eindbeslissingen van het crisisteam. Vergeet ook zeker niet de vakbonden! “Het hebben van een coördinerend en Raadgevend Arts vb. is in vele VAPH-voorzieningen geen evidentie. Dat we deze moesten informeren was overgenomen uit de regelgeving voor de woonzorgcentra, waar deze er wel altijd is. Indien er een arts moet worden gezocht, kan dit de huisarts van cliënten zijn, maar evengoed een andere arts waarbij de organisatie te rade kan gaan”, aldus Inge (Willem van Vesta vzw)
Advies en inspiratie externe partners
Het crisisteam moet ook, heel ruim binnen de organisatie, problemen capteren bij cliënten en hun familie/netwerk, medewerkers, vrijwilligers, mantelzorgers … Indien het niet lukt om dit alles vanuit de eigen organisatie te behappen, denk dan na over het betrekken van externe partners die best zo dicht mogelijk bij de praktijk staan. Denk hierbij vooral aan je lokale contacten met de eertselijnszone (ELZ). Maak met hen ook op voorhand duidelijke afspraken over hun eigen verantwoordelijkheid hierin.
Snelle beslissingen kaderen op maat
Vanuit een interdisciplinaire samenstelling moet een gemeenschappelijke visie snelheid maken in het nemen van beslissingen die de basiszorg voor je cliënten niet in het gedrang brengen, en de crisis zo veel mogelijk bedwingen. Soms ontbreekt de tijd om alle adviezen in te winnen (effect en expertise), alvorens een beslissing te nemen. Dan is het belangrijk om hierover te communiceren en de beslissing – indien nodig – bij te sturen na het ontvangen van de feedback/advies op de genomen beslissing.
Rekening houdend met dit advies beslist de beslisser over een actie en informeert hij degenen die advies hebben gegeven. We zoeken niet naar consensus, maar nemen het besluit dat aansluit bij het advies van degene die effect hebben en degene die expertise hebben. Een organisatie die de gewoonte heeft om te beslissen op basis van de adviesmethode, ervaart deze snelle noodbeslissingen als minder problematisch.
Medewerkers hebben meer begrip voor de situatie, men heeft al vaker bezorgdheden en adviezen gedeeld. Daarom zijn hier snelle beslissingen vaker goede beslissingen. In een organisatie die obv adviesmethode werkt, komen beslissingen – waar de medewerker niet onmiddellijk bij betrokken was – al vaker tegemoet aan diens bezorgdheden. Naast het communiceren van die beslissingen is het ook belangrijk om de beslissingen voldoende ruim te duiden of te kaderen. Hou hierbij ook voldoende rekening met de eigenheid van de medewerker (vb. kennis, opleidingsniveau, taal, …).
‘Leading through example!’
Het is niet omdat een crisisteam er is, dat alles ook alleen daar moet beslist worden. Hou beslissingen alleszins zo dicht mogelijk bij de praktijk, binnen het kader van de overheid/overheden en van eventueel ruimere organisatiebeslissingen. Stuur niet enkel aan van bovenaf of vanop afstand. Zorg ook voor (bege)leiding ter plaatse. Op deze manier hou je ook rekening met de diversiteit van je doelgroep en werkingen.
Quote: “Het is belangrijk dat we voelen dat we niet alleen in de frontlinie staan, dat ook de leidinggevenden (coördinatoren) er zijn voor ons en de cliënten.” (Wooncoach van Groep Ubuntu vzw)
Interdisciplinaire samenstelling
De samenstelling van het crisisteam moet ruim genoeg zijn (expertise en effect) om goede beslissingen te nemen. Zowel experten als betrokkenen die de richtlijnen bij de cliënten moeten toepassen, en het effect van een beslissing ondervinden, zijn vertegenwoordigd. De combinatie van de verschillende perspectieven is cruciaal in een goede bespreking en besluitvorming maar ook om het evenwicht tussen gezondheid én welzijn van cliënt, netwerk én medewerkers te bewaren. Interdisciplinaire samenstelling zorgt ook voor meer draagkracht voor je beslissingen. Wie komt er mee aan tafel?
- Een duidelijke verantwoordelijke aanstellen
- Hoofd medische dienst als die er is
- Directie (expertise en effect)
- Preventieadviseur (expertise)
- Huisarts/coördinerend en raadgevend arts (CRA) (expertise)
- Verpleegkundige (expertise)
- Iemand of enkelen die de medewerkers vertegenwoordigen vanuit de praktijk. Dit kan een leefgroepbegeleider of een leidinggevende zijn.
- Best iemand die het dichtst bij de praktijk staat, en contact met de bewoners heeft. (effect)
- Ortho-agoog (expertise)
- Communicatieverantwoordelijke voor interne en externe communicatie van de beslissingen
- ICT-ondersteuning
- Voordeel betrekken oudervereniging
Frequentie van samenkomst
De frequentie van samenkomst van het crisisteam varieert van dagelijks naar ‘op afroep’, naargelang de verschillende fases van de pandemie. Wanneer de maatregelen regelmatig wijzigen, is een hogere frequentie van overleg aangewezen. Op piekmomenten is dagelijks overleg nodig. Naarmate de situatie wat meer onder controle is, zal het crisisteam ook minder samenkomen (kan geleidelijk afgebouwd worden naar 1x/2dagen, naar wekelijks, naar ad hoc).
Tip: In elke ontmoeting, en dus ook bij een samenkomst van het crisisteam, moet er voldoende ruimte gemaakt worden voor emoties. Door er ruimte aan te geven, ben je je ook bewust van je emoties en kan je ze een plaats geven. Zo kan je niet alleen fysiek maar ook mentaal goed deelnemen aan het overleg.
Auteur
Inge Willem
ortho-agoge Vesta vzw
Inge.Willem@vestavzw.be
Geef feedback op dit artikel
Gelieve steeds constructief en beleefd te blijven.
Bericht verzonden
Gelieve je mailbox in de gaten te houdenWe contacteren je zo spoedig mogelijk
Elke reactie wordt nagelezen door de redactie. Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Je ontvangt een bericht als jouw reactie wordt goedgekeurd.
Lees meer
Wat is cohousen nu concreet? Maak kennis met ‘De Binnenwereld’ van vzw De Vierklaver
De Vierklaver vzw is de zorgverstrekker in ‘De Binnenwereld’, een cohousing met 7 wooneenheden voor bijzondere mensen, in het hart van Adegem.
17 december 2021
Aangepaste en coherente regelgeving noodzakelijk voor netwerk
Wanneer de regelgeving voor vb enerzijds ouders en anderzijds kinderen van bewoners verschilt is dat voor het netwerk heel verwarrend. Dat moet anders.
15 oktober 2021
Samen wonen maar individueel perspectief
Samenwonen doe je niet per se vanuit dezelfde noden of behoeftes als je medebewoners. Elke bewoner heeft immers individuele, unieke noden. In die zin is afwijken van de regels soms toegestaan en aangewezen. Maak ruimte en tijd voor maatwerk!
2 september 2021
Vergeet de thuisblijvers niet
Sommige bewoners die doorgaans verblijven in hun woonhuis, kunnen er eventueel voor kiezen om tijdens een ‘lockdown’-situatie niet in hun leefgroep te blijven maar (tijdelijk) terug naar de thuissituatie (meestal ouderlijke woning) te gaan. Hoewel ze dan niet meer fysiek aanwezig zijn in het woonhuis, is het van belang hen blijvend te betrekken bij alles wat je doet.
23 juni 2021
Wat is een getrapt systeem?
Gezien de bedenkingen bij cohorte lijkt een getrapt systeem beter. Een getrapt systeem veronderstelt maatwerk maar staat dan ook in verhouding tot ...
23 juni 2021
Hoe je bewoners zo betrokken mogelijk houden?
Welke maatregelen je in je woonhuis ook toepast, het betrekken van je bewoners is de gouden regel. Maar hoe dan, en waarmee hou je rekening? Een aantal tips.
23 juni 2021
Veilig werken op de cohorteafdeling
Cohortewerking zoveel als mogelijk vermijden, blijft de boodschap. Het heeft immers
23 juni 2021
Toch ‘nabijheid’ creëren voor de medewerkers
De levenskwaliteit en het recht op hulp van mensen staat onder druk tijdens een pandemie. Mensen geraken overwerkt, vallen...
23 juni 2021
Opleiden op maat
In het algemeen is (levenslang) opleiden een must wil je meer kans maken om je – indien je huidige job bedreigd wordt – snel te wenden naar een andere uitdaging, binnenshuis of...
23 juni 2021
Hoe motiverend communiceren met je medewerkers?
Gezien de hoge nood aan permanentie van je wooncoaches, begeleiders, zorgkundigen … komt het erop aan via een goede communicatie je medewerkers ‘vast te houden’. Hoe hou je als leidinggevende je medewerkers betrokken en gemotiveerd tijdens een pandemie? Alles start met een goede communicatie.
23 juni 2021
Hoe waardensturing je als organisatie beter wapent tegen een pandemie
Wetenschappers maken twijfel altijd tot hun bondgenoot. Een houding die ons ook in ons werk in de zorg, en zeker bij een pandemie, van pas kan komen. Kunnen omgaan met...
18 juni 2021
Voortdurend bouwen aan (lokale) verbindingen
Zowel verbinden met de eerstelijnszones (ELZ) als verbinden over sectoren heen: een investering die je als organisatie eigenlijk voortdurend moet maken. Tijdens een pandemie valt op hoe die inspanningen lonen.
18 juni 2021
Hoe medewerkers beschermen tegen zichzelf?
Medewerkers zijn cruciaal om de continuïteit en de kwaliteit van de dienstverlening in cohousing te verzekeren. Ze bieden maatwerk,...
18 juni 2021
Tips voor uitwerken kader telewerk
Zij die (tijdelijk) zonder job dreigen te vallen, moeten kunnen rekenen op een duidelijk tewerkstellingskader. Aangezien de overheid tijdens een pandemie vaak...
18 juni 2021
Personeelstekort en – overschot omzeilen
Uitzonderlijke tijden van stress vragen uitzonderlijke competenties, niet in het minst van personeel in de zorgsector. Flexibel kunnen reageren op acute wijzigingen in...
18 juni 2021
Aandachtspunten in het interne beslissingsproces
Voor jouw organisatie zijn de lokale verbindingen, jouw contacten met de eerstelijnszones, wellicht het meest doorslaggevend in het externe beslissingsproces van...
18 juni 2021
Erken de rol van ervaringsdeskundigen en mantelzorgers
Mantelzorgers kunnen ingeschakeld worden als inwonende helpers voor eigen maar ook andere zorgbehoevenden. Wanneer professionele hulp wegvalt...
18 juni 2021
Wat kan je doen om personeelstekort op te vangen?
De organisatie van je woonhuis zal er in het algemeen naar streven om medewerkers zo maximaal mogelijk in te zetten en te behouden gedurende de crisis en ook...
18 juni 2021
Hoe personeelsoverschot vermijden?
In een kleine woonsetting, waar permanente permanentie van de medewerkers vereist is, zal men eerder te kampen hebben met een personeelstekort. Maar...
18 juni 2021
Hoe je bewoners zo betrokken mogelijk houden?
Welke maatregelen je in je woonhuis ook toepast, het betrekken van je bewoners is de gouden regel. Maar hoe dan, en waarmee hou je rekening? Een aantal tips.
15 juni 2021
Duidelijke communicatie en eenheid van commando
Adviezen over de aanpak van de pandemie komen tot stand op basis van verschillende interdisciplinaire inzichten in het crisisteam.
11 juni 2021
Cohorte als allerlaatste keuze
De idee om besmette mensen af te zonderen, om verdere besmetting naar anderen te voorkomen, is
gangbaar tijdens een pandemie. Maar biedt de infrastructuur van je woonhuis überhaupt die mogelijkheid?
Is dit een haalbare keuze en wil je dit je bewoners aandoen?
4 juni 2021
Hoe verloopt het beslissingsproces bij een ouderproject: een blik achter de schermen bij Bijs vzw
Vzw Bijs is een ouderproject met samenwerkingen met verschillende zorgpartners, waaronder ook Vesta vzw. In Bijs vzw ligt de regie van de zorg bij de oudergroep. Twee verkozen ouders van inwonende kinderen en een teamcoach van de woonbegeleiders – een medewerker van vzw Vesta - vormen samen het dagelijks bestuur. Hoe nemen zij beslissingen tijdens een pandemie?
4 juni 2021
Pandemie als een kans
Afgaand op het huidige crisisbeleid merken we dat een eerder enge definitie van gezondheid gangbaar is. Dat minder aandacht naar psychische, sociale en zingevingsbeleving gaat. En dat kwetsbare mensen een beetje over het hoofd worden gezien in de strijd tegen de pandemie. Het voorkomen van contact primeert boven alles. Laat de pandemie daarom een aanzet zijn om onze maatschappelijke verantwoordelijkheid te herbekijken.
4 juni 2021
Cohousen: wat is dat?
Cohousen of samenwonen kan verschillende vormen aannemen. Pigas mikt op cohousing van mensen met een verhoogde kwetsbaarheid die in hun omgeving en/of bij professionele zorgverleners ondersteuning vinden voor het (samen)wonen.
4 juni 2021
Kleinschaligheid als in op maat werken
De huidige crisis legt de zwakte van de organisatie van de huidige zorg bloot. Nog dikwijls wordt ze georganiseerd in collectieve grootschalige voorzieningen: voor ouderen in WZC, voor mensen met een beperking in ‘instellingen’, voor kwetsbare jongeren in ‘internaten’. Een andere organisatie van de zorg dringt zich op, een nieuwe taal evenzeer.
4 juni 2021
Woonprojecten van de toekomst
Sommige toekomstige woonmodellen lopen voor op regelgeving en andere kaders: ze verbinden betaalbaar wonen, verschillende initiatiefnemers en zeer diverse woonvormen. Enkel door een flexibel kader te creëren geven we mensen in deze woonmodellen kansen. Daar draait het toch om?
4 juni 2021
Van infectie tot pandemie
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) spreekt van een pandemie wanneer een nieuwe ziekte zijn intrede doet onder de bevolking, die ziekte mensen infecteert en zware klachten veroorzaakt, en zich makkelijk verspreidt onder de bevolking.
2 juni 2021
Preventie: hoe beschermen tegen infecties in de zorg?
Een pandemie dient zich niet aan van de ene dag op de andere. Het duurt even eer de wetenschappers, de media en de algemene opinie door hebben dat er een pandemie van kracht is. Het komt er dus op aan om tijdig de infectie en de overdracht ervan met de nodige maatregelen in te dijken. Hoe dan?
2 juni 2021
Hoe pandemie in huis in kaart brengen?
Er is een onderscheid tussen het in kaart brengen van de pandemie in de maatschappij, en de pandemie in jouw woonhuis. Om een goed zicht te krijgen op de fase waarin de verspreiding van de ziekte in huis zich bevindt, ga je vooral monitoren. Kennis in huis helpt uiteraard ook!
2 juni 2021
Veiligheid en menselijkheid kunnen samengaan
Om de gezondheidszorg niet te overrompelen moeten we vermijden om ziek te worden, en dus beschermingsmaatregelen strikt naleven. Keerzijde is dat de levenskwaliteit en het recht
4 mei 2021