- Home
- Organisator
- Duidelijke communicatie en eenheid van commando
Duidelijke communicatie en eenheid van commando
Adviezen over de aanpak van de pandemie komen tot stand op basis van verschillende interdisciplinaire inzichten in het crisisteam. Maar de uiteindelijke beslissingen die je als organisatie neemt en communiceert, intern, maar ook naar buiten, moeten uit een hoek komen. Duidelijke communicatie en eenheid van commando zijn een heilig paard, zeker in tijden van crisis.
Werkgroep communicatie geen overbodige luxe
Om de gedragenheid in de organisatie te verhogen en de effectiviteit en efficiëntie van het managen van de situatie binnen een organisatie te vergroten, is een goede communicatie van cruciaal belang. Een efficiënte, transparante communicatie met je personeel en bewoners is steeds belangrijk, maar zeker in tijden van crisis. Maak daarom een werkgroep communicatie, bepaal de aanpak en verdeel de taken.
Een aantal tips bij crisiscommunicatie:
- Maak optimaal en efficiënt gebruik van de reeds aanwezige communicatiekanalen of zet zo mogelijk in op nieuwe mogelijkheden.
- Communiceer niet enkel digitaal maar ook ‘face tot face’ en verdeel de taken
- Communiceer direct via brief, mail of telefoon, aangepast aan je doelgroep:
- Naar je adviseurs die aanleiding gaven tot beslissingen binnen je organisatie
- Naar je medewerkers indirect met verwijzing naar platform voor meer info, direct met de meest essentiële basisinfo
- Naar bewoners
- Naar het netwerk van bewoners
- ‘Hulp willen vragen en aanvaarden’. Je moet niet alle kennis en kunde in eigen huis hebben. Wees alert voor wat je zelf minder goed kan en zoek expertise en bijstand buitenshuis, in je netwerk.
- Zorg voor een goede ICT-ondersteuning: de informatie moet op elk moment voor alle betrokkenen gemakkelijk terug te vinden zijn
- Zorg sowieso voor een medium (vb. website) dat altijd en overal toegankelijk is.
- Welk kanaal je ook gebruikt, geef voldoende informatie maar vermijdt een communicatie-overload.
- Wees transparant (vb. in resultaten van besmettingen tot verslagen van allerhande raden)
- Neem je gebruikersraad mee in de communicatie – zeker als het gaat over communicatie van medische gegevens of aantal besmettingen in je woonhuis
- Communiceer de beslissingen voldoende ruim. Hou voldoende link met alle betrokkenen (adviesverleners en experts) en met de praktijk
- Communiceer met voldoende kader en duiding – zeker ook naar degenen die advies hebben geformuleerd.
Auteur
Sofie Stoop
coördinator Kwaito, projectcoördinator Pigas
info@pigas.be
Geef feedback op dit artikel
Gelieve steeds constructief en beleefd te blijven.
Bericht verzonden
Gelieve je mailbox in de gaten te houdenWe contacteren je zo spoedig mogelijk
Elke reactie wordt nagelezen door de redactie. Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Je ontvangt een bericht als jouw reactie wordt goedgekeurd.
Lees meer
Wat is cohousen nu concreet? Maak kennis met ‘De Binnenwereld’ van vzw De Vierklaver
De Vierklaver vzw is de zorgverstrekker in ‘De Binnenwereld’, een cohousing met 7 wooneenheden voor bijzondere mensen, in het hart van Adegem.
17 december 2021
Aangepaste en coherente regelgeving noodzakelijk voor netwerk
Wanneer de regelgeving voor vb enerzijds ouders en anderzijds kinderen van bewoners verschilt is dat voor het netwerk heel verwarrend. Dat moet anders.
15 oktober 2021
Samen wonen maar individueel perspectief
Samenwonen doe je niet per se vanuit dezelfde noden of behoeftes als je medebewoners. Elke bewoner heeft immers individuele, unieke noden. In die zin is afwijken van de regels soms toegestaan en aangewezen. Maak ruimte en tijd voor maatwerk!
2 september 2021
Vergeet de thuisblijvers niet
Sommige bewoners die doorgaans verblijven in hun woonhuis, kunnen er eventueel voor kiezen om tijdens een ‘lockdown’-situatie niet in hun leefgroep te blijven maar (tijdelijk) terug naar de thuissituatie (meestal ouderlijke woning) te gaan. Hoewel ze dan niet meer fysiek aanwezig zijn in het woonhuis, is het van belang hen blijvend te betrekken bij alles wat je doet.
23 juni 2021
Wat is een getrapt systeem?
Gezien de bedenkingen bij cohorte lijkt een getrapt systeem beter. Een getrapt systeem veronderstelt maatwerk maar staat dan ook in verhouding tot ...
23 juni 2021
Hoe je bewoners zo betrokken mogelijk houden?
Welke maatregelen je in je woonhuis ook toepast, het betrekken van je bewoners is de gouden regel. Maar hoe dan, en waarmee hou je rekening? Een aantal tips.
23 juni 2021
Veilig werken op de cohorteafdeling
Cohortewerking zoveel als mogelijk vermijden, blijft de boodschap. Het heeft immers
23 juni 2021
Toch ‘nabijheid’ creëren voor de medewerkers
De levenskwaliteit en het recht op hulp van mensen staat onder druk tijdens een pandemie. Mensen geraken overwerkt, vallen...
23 juni 2021
Opleiden op maat
In het algemeen is (levenslang) opleiden een must wil je meer kans maken om je – indien je huidige job bedreigd wordt – snel te wenden naar een andere uitdaging, binnenshuis of...
23 juni 2021
Hoe motiverend communiceren met je medewerkers?
Gezien de hoge nood aan permanentie van je wooncoaches, begeleiders, zorgkundigen … komt het erop aan via een goede communicatie je medewerkers ‘vast te houden’. Hoe hou je als leidinggevende je medewerkers betrokken en gemotiveerd tijdens een pandemie? Alles start met een goede communicatie.
23 juni 2021
Hoe waardensturing je als organisatie beter wapent tegen een pandemie
Wetenschappers maken twijfel altijd tot hun bondgenoot. Een houding die ons ook in ons werk in de zorg, en zeker bij een pandemie, van pas kan komen. Kunnen omgaan met...
18 juni 2021
Voortdurend bouwen aan (lokale) verbindingen
Zowel verbinden met de eerstelijnszones (ELZ) als verbinden over sectoren heen: een investering die je als organisatie eigenlijk voortdurend moet maken. Tijdens een pandemie valt op hoe die inspanningen lonen.
18 juni 2021
Hoe medewerkers beschermen tegen zichzelf?
Medewerkers zijn cruciaal om de continuïteit en de kwaliteit van de dienstverlening in cohousing te verzekeren. Ze bieden maatwerk,...
18 juni 2021
Tips voor uitwerken kader telewerk
Zij die (tijdelijk) zonder job dreigen te vallen, moeten kunnen rekenen op een duidelijk tewerkstellingskader. Aangezien de overheid tijdens een pandemie vaak...
18 juni 2021
Personeelstekort en – overschot omzeilen
Uitzonderlijke tijden van stress vragen uitzonderlijke competenties, niet in het minst van personeel in de zorgsector. Flexibel kunnen reageren op acute wijzigingen in...
18 juni 2021
Aandachtspunten in het interne beslissingsproces
Voor jouw organisatie zijn de lokale verbindingen, jouw contacten met de eerstelijnszones, wellicht het meest doorslaggevend in het externe beslissingsproces van...
18 juni 2021
Erken de rol van ervaringsdeskundigen en mantelzorgers
Mantelzorgers kunnen ingeschakeld worden als inwonende helpers voor eigen maar ook andere zorgbehoevenden. Wanneer professionele hulp wegvalt...
18 juni 2021
Wat kan je doen om personeelstekort op te vangen?
De organisatie van je woonhuis zal er in het algemeen naar streven om medewerkers zo maximaal mogelijk in te zetten en te behouden gedurende de crisis en ook...
18 juni 2021
Hoe personeelsoverschot vermijden?
In een kleine woonsetting, waar permanente permanentie van de medewerkers vereist is, zal men eerder te kampen hebben met een personeelstekort. Maar...
18 juni 2021
Hoe je bewoners zo betrokken mogelijk houden?
Welke maatregelen je in je woonhuis ook toepast, het betrekken van je bewoners is de gouden regel. Maar hoe dan, en waarmee hou je rekening? Een aantal tips.
15 juni 2021
Een crisisteam dringt zich op
Wanneer een crisis zich aandient, belangt dat iedereen van de organisatie aan. Verschillende diensten of mensen van je organisatie en daarbuiten zijn betrokken, ...
11 juni 2021
Cohorte als allerlaatste keuze
De idee om besmette mensen af te zonderen, om verdere besmetting naar anderen te voorkomen, is
gangbaar tijdens een pandemie. Maar biedt de infrastructuur van je woonhuis überhaupt die mogelijkheid?
Is dit een haalbare keuze en wil je dit je bewoners aandoen?
4 juni 2021
Hoe verloopt het beslissingsproces bij een ouderproject: een blik achter de schermen bij Bijs vzw
Vzw Bijs is een ouderproject met samenwerkingen met verschillende zorgpartners, waaronder ook Vesta vzw. In Bijs vzw ligt de regie van de zorg bij de oudergroep. Twee verkozen ouders van inwonende kinderen en een teamcoach van de woonbegeleiders – een medewerker van vzw Vesta - vormen samen het dagelijks bestuur. Hoe nemen zij beslissingen tijdens een pandemie?
4 juni 2021
Pandemie als een kans
Afgaand op het huidige crisisbeleid merken we dat een eerder enge definitie van gezondheid gangbaar is. Dat minder aandacht naar psychische, sociale en zingevingsbeleving gaat. En dat kwetsbare mensen een beetje over het hoofd worden gezien in de strijd tegen de pandemie. Het voorkomen van contact primeert boven alles. Laat de pandemie daarom een aanzet zijn om onze maatschappelijke verantwoordelijkheid te herbekijken.
4 juni 2021
Cohousen: wat is dat?
Cohousen of samenwonen kan verschillende vormen aannemen. Pigas mikt op cohousing van mensen met een verhoogde kwetsbaarheid die in hun omgeving en/of bij professionele zorgverleners ondersteuning vinden voor het (samen)wonen.
4 juni 2021
Kleinschaligheid als in op maat werken
De huidige crisis legt de zwakte van de organisatie van de huidige zorg bloot. Nog dikwijls wordt ze georganiseerd in collectieve grootschalige voorzieningen: voor ouderen in WZC, voor mensen met een beperking in ‘instellingen’, voor kwetsbare jongeren in ‘internaten’. Een andere organisatie van de zorg dringt zich op, een nieuwe taal evenzeer.
4 juni 2021
Woonprojecten van de toekomst
Sommige toekomstige woonmodellen lopen voor op regelgeving en andere kaders: ze verbinden betaalbaar wonen, verschillende initiatiefnemers en zeer diverse woonvormen. Enkel door een flexibel kader te creëren geven we mensen in deze woonmodellen kansen. Daar draait het toch om?
4 juni 2021
Van infectie tot pandemie
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) spreekt van een pandemie wanneer een nieuwe ziekte zijn intrede doet onder de bevolking, die ziekte mensen infecteert en zware klachten veroorzaakt, en zich makkelijk verspreidt onder de bevolking.
2 juni 2021
Preventie: hoe beschermen tegen infecties in de zorg?
Een pandemie dient zich niet aan van de ene dag op de andere. Het duurt even eer de wetenschappers, de media en de algemene opinie door hebben dat er een pandemie van kracht is. Het komt er dus op aan om tijdig de infectie en de overdracht ervan met de nodige maatregelen in te dijken. Hoe dan?
2 juni 2021
Hoe pandemie in huis in kaart brengen?
Er is een onderscheid tussen het in kaart brengen van de pandemie in de maatschappij, en de pandemie in jouw woonhuis. Om een goed zicht te krijgen op de fase waarin de verspreiding van de ziekte in huis zich bevindt, ga je vooral monitoren. Kennis in huis helpt uiteraard ook!
2 juni 2021
Veiligheid en menselijkheid kunnen samengaan
Om de gezondheidszorg niet te overrompelen moeten we vermijden om ziek te worden, en dus beschermingsmaatregelen strikt naleven. Keerzijde is dat de levenskwaliteit en het recht
4 mei 2021