Hoe motiverend communiceren met je medewerkers?

Gezien de hoge nood aan permanentie van je wooncoaches, begeleiders, zorgkundigen … komt het erop aan via een goede communicatie je medewerkers ‘vast te houden’. Hoe hou je als leidinggevende je medewerkers betrokken en gemotiveerd tijdens een pandemie? Alles start met een goede communicatie.

Aandachtspunten motiverende communicatie van de teamverantwoordelijke

  • Communicatie is meer dan informeren alleen.
  • Zorg dat elke medewerker (ook thuiswerkers!) een korte lijn heeft naar zijn leidinggevende om bezorgdheden te uiten en vragen te stellen.
  • Indien er vragen zijn, geef medewerkers snel antwoord. Laat niemand lang wachten.
  • Toon voldoende appreciatie voor wat elke werknemer doet in deze moeilijke situatie. Zorg dat hiervoor aandacht is in elke vorm van communicatie.
  • Denk na over wie welke informatie moet ontvangen en richt je enkel gemotiveerd tot een bepaalde doelgroep. Belangrijke informatie moet het volledige personeelsbestand bereiken. Vergeet niemand.
  • Verlies je niet in ellenlange mails, maar hou het bondig, duidelijk en overzichtelijk.
  • Zet de belangrijkste info in het begin van je communicatie (vb. mail) – vaak wordt niet tot het einde gelezen.
  • Denk ook na over de regelmaat en relevantie van mail: zorg dat de mails nuttig blijven voor je werknemers, anders loop je het risico dat ze niet meer gelezen worden.
  • Communiceer voldoende om je medewerker aan te manen tot voorzichtigheid en verantwoordelijkheid, maar maak hen ook duidelijk dat niemand ‘schuld’ treft bij een besmetting.
  • Maak verbinding met werkgroep communicatie op organisatieniveau en maak gebruik van corporate communicaties (faq enz)

Auteur

Sofie Stoop

Sofie Stoop

coördinator Kwaito, projectcoördinator Pigas
info@pigas.be