- Home
- Organisator
- Aandachtspunten in het interne beslissingsproces
Aandachtspunten in het interne beslissingsproces
Voor jouw organisatie zijn de lokale verbindingen, jouw contacten met de eerstelijnszones, wellicht het meest doorslaggevend in het externe beslissingsproces van je werking. Maar hoe zit het met het intern beslissingsproces? Welke diensten betrek je intern best nog bij vanuit het crisisteam en hoe?
Investeer in voortdurende opleiding van je mensen
Een pandemie veroorzaakt heel wat dynamiek in je personeelsbezetting. Aangezien het ‘alle hens aan dek’ is in zo’n periode dreigt niet zelden een personeelstekort. Mensen geraken overwerkt, vallen uit wegens stress, burn-out, angst, … Schaarste op de arbeidsmarkt van zorgprofielen in combinatie met de veeleisendheid van de aard van de job maakt dat je als organisatie vaak geen al te hoge eisen kan stellen bij nieuwe aanwervingen. Omdat er dikwijls op zo’n moment geen middelen zijn voor nieuwe aanwervingen, zet je best in op opleiding (inwerking, vorming, opleiding, coaching) van de mensen die je al in huis hebt. Stel sowieso iemand in je organisatie of project verantwoordelijk om dit alles goed op te volgen en verbinding te houden met het crisisteam.
Medische kennis en materiaal
Een goede basiskennis over hygiëne is zeker nuttig wanneer men een pandemie te lijf moet gaan. Investeer dus zeker ook in opleidingen hierover. Bekijk in dit kader zeker ook ‘basismaatregelen hygiëne (link naar bijlage))’. Zo leer je natuurlijk ook uit een pandemie, of een gezondheidscrisis. He zet onze geesten op scherp wat betreft reinheid. Verder weten we nu ook dat het geen overbodige luxe is om voldoende materiaal aan te leggen. Houd rekening met een procedure over de aanleg, de bestellingen en welke connecties je daarbij kan gebruiken.
Goede contacten vangen afwezigheid eigen medische dienst op
De – voor de pandemie – opgebouwde contacten in de lokale medische wereld rond je (met huisartsen/ziekenhuizen/ELZ/coördinerend arts (voor personeel arbeidsarts)), lonen nu. Ben je als residentiële voorziening nu groot of klein, het hebben van een eigen medische dienst is altijd een luxe. Lang niet alle organisaties hebben al die kennis in huis en moeten bij een gezondheidscrisis vaak van nul beginnen. Daarom is het zo belangrijk om voorafgaand aan een crisis al te investeren in medische kennis en in goede contacten. Zo moet je niet van nul beginnen en verwerf je tijdens de crisis sneller de juiste en noodzakelijke kennis om de crisis te beheersen.
Aandachtspunten bij het hebben van een eigen medische dienst
- Belang van multidisciplinariteit binnen de dienst
- Hou voortdurend aandacht voor de balans met het psychosociale, het evenwicht tussen veiligheid en welzijn. Pas dus op voor restrictief zijn v medische dienst. Wees niet strenger dan nodig!
- Betrek een arts en zet samen met de arts de lijnen uit!
- Maak dat de arts ook de samenleef-omgeving van je bewoners kent !
Wie betaalt de pandemie?
Uiteraard is er een kostprijs voor het beheren van een pandemie. De hamvraag die zich stelt: Moeten we die kosten als organisatie of project volledig zelf dragen, of verhalen we ze (gedeeltelijk) op onze cliënten of bewoners? Alleszins is het belangrijk om van bij het begin de extra kosten en eventuele mindere inkomsten omwille van de pandemie in kaart te brengen. Bekijk in het kader van de mindere inkomsten ook de bestaande facturatie opnieuw en pas die aan indien nodig. Bekijk aan de andere kant ook zeker de mogelijkheden om subsidies te ontvangen van de federale, Vlaamse, provinciale en lokale overheid.
Wanneer residentïele bewoners tijdens een lockdown-situatie plots kiezen voor thuisverblijf, moet de organisatie deze kosten dan terugbetalen aan de cliënt die tijdelijk niet meer bij hen verblijft? Wat is uw mening?
Auteur
Sofie Stoop
coördinator Kwaito, projectcoördinator Pigas
info@pigas.be
Geef feedback op dit artikel
Gelieve steeds constructief en beleefd te blijven.
Bericht verzonden
Gelieve je mailbox in de gaten te houdenWe contacteren je zo spoedig mogelijk
Elke reactie wordt nagelezen door de redactie. Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Je ontvangt een bericht als jouw reactie wordt goedgekeurd.
Lees meer
Wat is cohousen nu concreet? Maak kennis met ‘De Binnenwereld’ van vzw De Vierklaver
De Vierklaver vzw is de zorgverstrekker in ‘De Binnenwereld’, een cohousing met 7 wooneenheden voor bijzondere mensen, in het hart van Adegem.
17 december 2021
Aangepaste en coherente regelgeving noodzakelijk voor netwerk
Wanneer de regelgeving voor vb enerzijds ouders en anderzijds kinderen van bewoners verschilt is dat voor het netwerk heel verwarrend. Dat moet anders.
15 oktober 2021
Samen wonen maar individueel perspectief
Samenwonen doe je niet per se vanuit dezelfde noden of behoeftes als je medebewoners. Elke bewoner heeft immers individuele, unieke noden. In die zin is afwijken van de regels soms toegestaan en aangewezen. Maak ruimte en tijd voor maatwerk!
2 september 2021
Vergeet de thuisblijvers niet
Sommige bewoners die doorgaans verblijven in hun woonhuis, kunnen er eventueel voor kiezen om tijdens een ‘lockdown’-situatie niet in hun leefgroep te blijven maar (tijdelijk) terug naar de thuissituatie (meestal ouderlijke woning) te gaan. Hoewel ze dan niet meer fysiek aanwezig zijn in het woonhuis, is het van belang hen blijvend te betrekken bij alles wat je doet.
23 juni 2021
Wat is een getrapt systeem?
Gezien de bedenkingen bij cohorte lijkt een getrapt systeem beter. Een getrapt systeem veronderstelt maatwerk maar staat dan ook in verhouding tot ...
23 juni 2021
Hoe je bewoners zo betrokken mogelijk houden?
Welke maatregelen je in je woonhuis ook toepast, het betrekken van je bewoners is de gouden regel. Maar hoe dan, en waarmee hou je rekening? Een aantal tips.
23 juni 2021
Veilig werken op de cohorteafdeling
Cohortewerking zoveel als mogelijk vermijden, blijft de boodschap. Het heeft immers
23 juni 2021
Toch ‘nabijheid’ creëren voor de medewerkers
De levenskwaliteit en het recht op hulp van mensen staat onder druk tijdens een pandemie. Mensen geraken overwerkt, vallen...
23 juni 2021
Opleiden op maat
In het algemeen is (levenslang) opleiden een must wil je meer kans maken om je – indien je huidige job bedreigd wordt – snel te wenden naar een andere uitdaging, binnenshuis of...
23 juni 2021
Hoe motiverend communiceren met je medewerkers?
Gezien de hoge nood aan permanentie van je wooncoaches, begeleiders, zorgkundigen … komt het erop aan via een goede communicatie je medewerkers ‘vast te houden’. Hoe hou je als leidinggevende je medewerkers betrokken en gemotiveerd tijdens een pandemie? Alles start met een goede communicatie.
23 juni 2021
Hoe waardensturing je als organisatie beter wapent tegen een pandemie
Wetenschappers maken twijfel altijd tot hun bondgenoot. Een houding die ons ook in ons werk in de zorg, en zeker bij een pandemie, van pas kan komen. Kunnen omgaan met...
18 juni 2021
Voortdurend bouwen aan (lokale) verbindingen
Zowel verbinden met de eerstelijnszones (ELZ) als verbinden over sectoren heen: een investering die je als organisatie eigenlijk voortdurend moet maken. Tijdens een pandemie valt op hoe die inspanningen lonen.
18 juni 2021
Hoe medewerkers beschermen tegen zichzelf?
Medewerkers zijn cruciaal om de continuïteit en de kwaliteit van de dienstverlening in cohousing te verzekeren. Ze bieden maatwerk,...
18 juni 2021
Tips voor uitwerken kader telewerk
Zij die (tijdelijk) zonder job dreigen te vallen, moeten kunnen rekenen op een duidelijk tewerkstellingskader. Aangezien de overheid tijdens een pandemie vaak...
18 juni 2021
Personeelstekort en – overschot omzeilen
Uitzonderlijke tijden van stress vragen uitzonderlijke competenties, niet in het minst van personeel in de zorgsector. Flexibel kunnen reageren op acute wijzigingen in...
18 juni 2021
Erken de rol van ervaringsdeskundigen en mantelzorgers
Mantelzorgers kunnen ingeschakeld worden als inwonende helpers voor eigen maar ook andere zorgbehoevenden. Wanneer professionele hulp wegvalt...
18 juni 2021
Wat kan je doen om personeelstekort op te vangen?
De organisatie van je woonhuis zal er in het algemeen naar streven om medewerkers zo maximaal mogelijk in te zetten en te behouden gedurende de crisis en ook...
18 juni 2021
Hoe personeelsoverschot vermijden?
In een kleine woonsetting, waar permanente permanentie van de medewerkers vereist is, zal men eerder te kampen hebben met een personeelstekort. Maar...
18 juni 2021
Hoe je bewoners zo betrokken mogelijk houden?
Welke maatregelen je in je woonhuis ook toepast, het betrekken van je bewoners is de gouden regel. Maar hoe dan, en waarmee hou je rekening? Een aantal tips.
15 juni 2021
Een crisisteam dringt zich op
Wanneer een crisis zich aandient, belangt dat iedereen van de organisatie aan. Verschillende diensten of mensen van je organisatie en daarbuiten zijn betrokken, ...
11 juni 2021
Duidelijke communicatie en eenheid van commando
Adviezen over de aanpak van de pandemie komen tot stand op basis van verschillende interdisciplinaire inzichten in het crisisteam.
11 juni 2021
Cohorte als allerlaatste keuze
De idee om besmette mensen af te zonderen, om verdere besmetting naar anderen te voorkomen, is
gangbaar tijdens een pandemie. Maar biedt de infrastructuur van je woonhuis überhaupt die mogelijkheid?
Is dit een haalbare keuze en wil je dit je bewoners aandoen?
4 juni 2021
Hoe verloopt het beslissingsproces bij een ouderproject: een blik achter de schermen bij Bijs vzw
Vzw Bijs is een ouderproject met samenwerkingen met verschillende zorgpartners, waaronder ook Vesta vzw. In Bijs vzw ligt de regie van de zorg bij de oudergroep. Twee verkozen ouders van inwonende kinderen en een teamcoach van de woonbegeleiders – een medewerker van vzw Vesta - vormen samen het dagelijks bestuur. Hoe nemen zij beslissingen tijdens een pandemie?
4 juni 2021
Pandemie als een kans
Afgaand op het huidige crisisbeleid merken we dat een eerder enge definitie van gezondheid gangbaar is. Dat minder aandacht naar psychische, sociale en zingevingsbeleving gaat. En dat kwetsbare mensen een beetje over het hoofd worden gezien in de strijd tegen de pandemie. Het voorkomen van contact primeert boven alles. Laat de pandemie daarom een aanzet zijn om onze maatschappelijke verantwoordelijkheid te herbekijken.
4 juni 2021
Cohousen: wat is dat?
Cohousen of samenwonen kan verschillende vormen aannemen. Pigas mikt op cohousing van mensen met een verhoogde kwetsbaarheid die in hun omgeving en/of bij professionele zorgverleners ondersteuning vinden voor het (samen)wonen.
4 juni 2021
Kleinschaligheid als in op maat werken
De huidige crisis legt de zwakte van de organisatie van de huidige zorg bloot. Nog dikwijls wordt ze georganiseerd in collectieve grootschalige voorzieningen: voor ouderen in WZC, voor mensen met een beperking in ‘instellingen’, voor kwetsbare jongeren in ‘internaten’. Een andere organisatie van de zorg dringt zich op, een nieuwe taal evenzeer.
4 juni 2021
Woonprojecten van de toekomst
Sommige toekomstige woonmodellen lopen voor op regelgeving en andere kaders: ze verbinden betaalbaar wonen, verschillende initiatiefnemers en zeer diverse woonvormen. Enkel door een flexibel kader te creëren geven we mensen in deze woonmodellen kansen. Daar draait het toch om?
4 juni 2021
Van infectie tot pandemie
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) spreekt van een pandemie wanneer een nieuwe ziekte zijn intrede doet onder de bevolking, die ziekte mensen infecteert en zware klachten veroorzaakt, en zich makkelijk verspreidt onder de bevolking.
2 juni 2021
Preventie: hoe beschermen tegen infecties in de zorg?
Een pandemie dient zich niet aan van de ene dag op de andere. Het duurt even eer de wetenschappers, de media en de algemene opinie door hebben dat er een pandemie van kracht is. Het komt er dus op aan om tijdig de infectie en de overdracht ervan met de nodige maatregelen in te dijken. Hoe dan?
2 juni 2021
Hoe pandemie in huis in kaart brengen?
Er is een onderscheid tussen het in kaart brengen van de pandemie in de maatschappij, en de pandemie in jouw woonhuis. Om een goed zicht te krijgen op de fase waarin de verspreiding van de ziekte in huis zich bevindt, ga je vooral monitoren. Kennis in huis helpt uiteraard ook!
2 juni 2021
Veiligheid en menselijkheid kunnen samengaan
Om de gezondheidszorg niet te overrompelen moeten we vermijden om ziek te worden, en dus beschermingsmaatregelen strikt naleven. Keerzijde is dat de levenskwaliteit en het recht
4 mei 2021