Hoe je bewoners zo betrokken mogelijk houden?

Welke maatregelen je in je woonhuis ook toepast, het betrekken van je bewoners is de gouden regel. Maar hoe dan, en waarmee hou je rekening? Een aantal tips.

  • Vragenlijst

 

In Vesta vzw maakten we o.b.v. de ervaringen met onze bewoners een vragenlijst die zicht geeft op de effecten van een pandemie op de bewoners die we begeleiden, legt Inge (COO Vesta) uit. “Deze vragenlijst bevraagt zowel de effecten van de algemene regelgeving (nationaal – regionaal – lokaal) als van de maatregelen die er binnen de organisatie genomen worden, op het welzijn van de bewoner en zijn ruimer netwerk. Deze vragenlijst kan gebruikt worden als leidraad, maar wordt best aangepast aan de noden en mogelijkheden van de bewoner (vb. samen invullen, vertalen, visualiseren, sommige vragen eruit laten wegens niet van toepassing, digitaal vs op papier, …).”

 

    • Laat je begeleiders deze oefening maken, en niet het management. Zij staan het dichtst bij hun bewoners en weten het best wat zij nodig hebben om zich beter te voelen.
    • Betrek de bewonersraad. De bewonersraad dreigt soms stil te vallen in een lock-down-situatie, maar dat hoeft niet per se het geval te zijn. 
    • Houd ook rekening met de impact van huisgenoten op elkaar
  • Hanteer geen moraliserende/beschuldigende toon als begeleider of manager wanneer er een besmetting optreedt – geef je bewoners geen schudgevoel!
    • Voorzie vormingen voor je bewoners – gedifferentieerd naar de doelgroep (ev link?)
  • Zet online hulp gepast in. Online-hulp geeft de mogelijkheid om een laagdrempelige manier een hulpvraag te stellen of vb. via videochatten of beeldbellen toch in contact te blijven. Een simpel berichtje of telefoontje is soms een zeer waardevolle vorm van aanwezigheid voor je bewoner. 
  • Laat de online-hulp het fysieke contact of hulp niet vervangen. Denk na over blended hulpverlening, of het schakelen tussen off- en online hulp.
  • Er is meer dan kommer en kwel: lach, verwen, hou positieve gesprekken, bedenk creatieve ludieke activiteiten 
  • Denk aan het inzetten van psychologische ondersteuning om te ventileren – beluister je bewoners!
    • Hecht belang aan een goede communicatie. Tijdens een pandemie is een goede heen- en weer-communicatielijn en openheid naar je bewoners essentieel. 
    • Werk met affiches op maat van de bewoners – geheugensteuntjes in het dagelijks leven
  • Zet in op ‘community building’ via sociale media 
  • Ondersteun bewoners waar nodig bij het verwerken van de info die ze krijgen via anderen, (sociale) media, … 
  • Geef de realiteit weer!
  • Hou steeds een perspectief voor ogen: na het ingaan in de pandemie komt er ook steeds een exit-fase waarin maatregelen terug versoepeld kunnen worden. 

Tip: Wanneer je een tekort aan eigen personeel moet opvangen met extern personeel, vb thuisverpleging – waardoor je dus meer in- en uitloop hebt in je organisatie – maak dan zeer goede afspraken spreek dan goed af vb. wie wat voorziet aan beschermingsmateriaal.

Auteur

Inge Willem

ortho-agoge Vesta vzw
Inge.Willem@vestavzw.be